انواع لوگو

7 نوع لوگو را بهتر بشناسید

لوگو ها تصاویری هستند که نماد کسب و کار شما هستند.اما آیا میدانید که ۷ نوع مختلف لوگو وجود دارد؟ اگر چه این 7 نوع لوگو ترکیبی از تایپوگرافی و تصاویر هستند اما هر نوع آرم احساس متفاوتی به برند شما میدهد و از آنجا که لوگو شما اولین چیزی است که مشتریان جدید شما میبینند باید مطمئن شوید که آن را به درستی طراحی میکنید.اگر میخواهید 7 نوع لوگو را بهتر بشناسید تا بتوانید بهترین نوع لوگو را برای برند خود انتخاب کنید با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

1: لوگو مونوگرام ( Monogram or Lettermark )

2: لوگوتایپ ( Logotype or Wordmarks )

در هنگام استفاده از لوگو تایپ ها و مونوگرام ها موارد زیر را رعایت کنید

3: لوگو تصویری ( Pictorial marks or logo symbols )

4: لوگو انتزاعی ( abstract logo marks )

5: لوگو Mascots

هنگامی که از لوگو های تصویری استفاده میکنید موارد زیر را رعایت کنید

6: لوگو ترکیبی ( The combination mark )

7: لوگو emblem

مواردی که باید در زمان استفاده از لوگو های ترکیبی و emblem رعایت کنید

1: لوگو مونوگرام ( Monogram or Lettermark )

مونوگرام دسته ای از لوگو است که بر مبنای تایپوگرافی است و از حروف تشکیل میشود.در این نوع لوگو معمولا حروف مختصر نام برند لوگو را شکل میدهند.لوگو شرکت هایی مانند IBM , CNN , HP , HBO , NASA از این دسته هستند.احتمالا شما هم متوجه یک الگوی خاص در نام این برند ها شده اید.این برند ها معمولا نام های طولانی ای دارند که قرار گرفتن تمام اسم برند در لوگو منطی نیست به همین دلیل با مختصر کردن نام برند توانسته اند یک لوگو مناسب طراحی کنند.

همان طور که گفتیم این دسته از لوگو ها بر مبنای تایپوگرافی هستند که از چند حروف تشکیل شده اند که معمولا مخفف نام شرکت است.این دسته از لوگو برای شرکت هایی که نام طولانی دارند بسیار مناسب است چرا که فقط با اوردن چند حرف مردم آن ها را به خاطر میاورند به طور مثال شرکت NASA مخفف National Aeronautics and Space Administration است.مطمئنا چنین نام طولانی ای را کسی به خاطر نمیسپارد،بنابراین با مختصر کردن آن به حروف اول نام برند میتوان نام هایی داشت که به راحتی در ذهن مخاطبان به خاطر سپرده میشود.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

از آنجایی که در این لوگو تمرکز بر روی حروف است باید فونت مورد نظر به دقت انتخاب شود.معمولا طراحان حرفه ای از فونت های اختصاصی استفاده میکنند و ابتدا با یک فونت معمولی نام برند را مینویسند و سپس با ابزار های طراحی اقدام به تغییر در فونت میکنند و بدین ترتیب یک لوگو بر مبنای حروف طراحی میکنند.

همچنین در کسب و کار های تازه در صورتی که میخواهید برند خود را به مردم معرفی کنید میتوانید در زیر لوگو نام کامل برند خود را بنویسید تا افراد شما را بشناسند.

2: لوگوتایپ ( Logotype or Wordmarks )

همانند مونوگرام ، لوگو تایپ ها لوگو هایی بر اساس فونت هستند و بر روی نام برند تمرکز دارند.لوگو هایی مانند visa و coca-cola از این نوع لوگو ها هستند.

این لوگو ها زمانی استفاده میشوند که شما یک نام متمایز و کوتاه داشته باشید.لوگو شرکت گوگل بهترین مثال برای این دسته است.این برند یک نام کوتاه و متمایزی دارد که با یک طراحی زیبا و قدرتمند توانسته در ذهن همه جای گیرد.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

از آنجایی که همانند مونوگرام ها این لوگو ها بر اساس فونت طراحی میشوند و بر روی نام برند تمرکز دارند انتخاب فونت طراحی شده بسیار مهم است،هر سبک فونت نشان دهنده یک صنعت است به طور مثال شرکت مد و فشن از فونت های تیز استفاده میکنند و یا شرکت های دولتی از فونت های سنتی و سنگین برای این کار استفاده میکنند.

در هنگام استفاده از لوگو تایپ ها و مونوگرام ها موارد زیر را رعایت کنید

  • در صورتی که نام کسب و کارتان طولانی است بهترین کار استفاده از مونوگرام لوگو هاست،میتوانید با خلاصه کردن نام برند خود با یک طراحی زیبا یک لوگو به یاد ماندنی طراحی کنید،با این کار مشریان شما در یک زمان کم برند شما را به خاطر میسپارند.
  • در صورتی که کسب و کار جدیدی دارید و میخواهید سریع شناخته شوید استفاده از لوگو تایپ ها گزینه مناسبی است.البته بهتر است در صورتی که نام برند شما کوتاه است از این لوگو ها استفاده کنید در غیر این صورت نتیجه برعکس خواهد بود.
  • در صورتی که از لوگو تایپ ها استفاده میکنید بهتر است از یک فونت جذاب و گیرا استفاده کنید و حتما حتما فونت را برای برندتان شخصی سازی کنید تا یک لوگو حرفه ای داشته باشید.برای این کار بهتر است از طراحان حرفه ای استفاده کنید.
  • هر دو نوع لوگو نوشتاری برای مباحث برندینگ و بازاریابی مناسب هستند.
  • در صورتی که توانایی لازم برای طراحی یک لوگو حرفه ای ندارید پیشنهاد میکنم هرگز خودتان دست به طراحی نزنید و سعی نکنید برای کمتر هزینه کردن از افراد آماتور استفاده کنید،هر چقدر لوگو شما حرفه ای تر باشد شانس بیشتری برای موفقیت در آینده خواهید داشت.

3: لوگو تصویری ( Pictorial marks or logo symbols )

بسیاری از شما خوانندگان عزیز زمانی که به لوگو ها فکر میکنید معمولا این دسته از لوگو ها در ذهنتان تجسم میشود.لوگو های تصویری همان طور که از نامش پیداست یک طرح بر مبنای گرافیک و آیکون است.نماد اپل ، توییتر و بسیاری از برند های بزرگ دنیا در این دسته جای میگیرند.این برند ها شناخته شده هستند و به همین دلیل از نماد ها استفاده میکنند.در حقیقت بهترین کار استفاده از نماد های تصویری است . این نوع لوگو ها میتوانند برای کسب و کار های نوپا و شناخته نشده مناسب باشد.در بین ۷ نوع لوگو این دسته شاید محبوب ترین باشد.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

یک مشکل که دغدغه بسیاری از طراحان و مدیران است این است که باید چه تصویری را انتخاب کنند که بازتابی از کسب و کار آن ها باشد و بتواند به بهترین شکل زمینه فعالیت آن ها را نشان دهد.در این زمینه باید بسیار دقت کنید چرا که تصویری که انتخاب میکنید برای همیشه با شما خواهد بود و شما با آن لوگو شناخته خواهید شد.بنابراین باید درباره مفاهیم تصاویری که انتخاب میکنید بسیار دقت و تحقیق کنید.

در انتخاب تصاویر خود را محدود نکنید شما میتوانید احساسات و مفاهیم مورد نظر خود را در تصاویر مختلف بگنجانید البته باید در این زمنیه کمی سابقه داشته باشید تا دقیقا بدانید باید چکار کنید.

4: لوگو انتزاعی ( abstract logo marks )

لوگو های انتزاعی دسته ای از لوگو های تصویری هستند که مفهوم خاصی ندارند و قابل تشخیص نیستند.به طور مثال لوگو اپل قابل تشخیص است و شما به راحتی متوجه میشوید که تصویر یک سیب است اما لوگو شرکت هایی مانند BP , adidas و pepsi مفهوم تصویری خاصی ندارند.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

مانند بسیاری از انواع لوگو های دیگر این لوگو ها نیز میتوانند بسیار خوب عمل کنند چرا که کسب و کار شما را در یک تصویر خلاصه میکنند.همچنین نیاز نیست دنبال یک تصویر مفهومی  و قابل تشخیص باشید تا زمینه فعالیت شما را نشان دهد.دست شما در این لوگو ها باز است و میتوانید به وسیله رنگ ها ، سایه ها و اشکال مفهومتان را در قالب یک لوگو زیبا جای دهید.

5: لوگو Mascots

لوگو های Mascots ، لوگو هایی هستند که یک شخصیت مصور را در بر میگیرند.اغلب این شخصیت ها کارتونی و سرگرم کننده هستند. لوگو های Mascots یک راه عالی برای ایجاد شخصیت های گویا است.

استفاده از شخصیت ها بسیار تاثیر گذار هستند و استفاده از آن در لوگو هوشمندانه است.ذهن افراد به گونه ای است که میتوانند شخصیت های خیالی را برای همیشه در خاطرشان نگه دارند. به طور مثال شما ممکن است یک شخصیت خیالی در یک شبکه تلویزیونی که سال ها قبل پخش شده را به خاطر داشته باشید اما بسیاری از خاطرات دیگر را فراموش کرده باشید.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

لوگو های Mascots یک شخصیت و کاراکتر انیمیشنی است که مشخص کننده زمینه کسب و کار شماست.این شخصیت ها را میتوان سفیر کسب و کارتان نامید.از معروفترین این شخصیت ها میتوان به برند های KFC اشاره کرد که حتما بسیاری از شما عزیزان آن را چند بار دیده اید.

این دسته از لوگو ها بیشتر برای کسب و کار هایی که با خانواده و کودکان در ارتباط هستند استفاده میشود چرا که قدرت تعامل بالایی دارند.

هنگامی که از لوگو های تصویری استفاده میکنید موارد زیر را رعایت کنید

  • لوگو تصویری میتواند بسیار جذاب باشد.این دسته از لوگو ها بیشتر زمانی مناسب است که یک کسب و کار شناخته شده داشته باشید تا افراد با دیدن آن نشانه و تصویر به یاد شما بیفتند.اگر نام کسب و کار شما طولانی است و نمیخواهید از مونوگرام ها استفاده میکنید میتوانید از لوگو های تصویری برای انتقال موضوع برند استفاده کنید.با استفاده از لوگو های تصویری میتوانید ایده و احساس خود را به خوبی به مخاطب منتقل کنید.
  • لوگو های تصویری و انتزاعی برای بازار های جهانی بسیار مناسب هستند.مخصوصا اگر نام کسب و کار شما نتواند با سایر زبان های دنیا ارتباط برقرار کند.
  • اگر احساس میکنید که میخواهید در آینده تغییرات گسترده ای در کسب و کارتان ایجاد کنید و این کار موضوع کار شما را به کلی عوض میکند شاید استفاده از لوگو تصویری مناسب نباشد.به طور مثال شما یک پیتزا فروشی دارید و لوگو شما یک پیتزا است اما در اینده میخواهید ساندویج بفروشید بنابراین این لوگو نمیتواند زمینه کار شما را پوشش دهد.
  • لوگو های انتزاعی این امکان را به کسب و کار شما میدهند که یک لوگو منحصر به فرد ایجاد کنید که مفهوم خاصی ندارد و این شما هستید که باید با روش های مختلف مفهوم آن را در کسب و کارتان بگنجانید.از آنجایی که این کار دستان یک طراح و هنرمند کاربلد را طلب میکند پیشنهاد میکنم حتما از طراحان حرفه ای و با سابقه برای این کار استفاده کنید.اصلا هم نگران هزینه کردن نباشید در آینده نتیجه این هزینه کردن را خواهید دید.
  • هنگامی که میخواهید از لوگو های mascot استفاده کنید پیشنهاد میکنم حتما در این زمنیه تحقیق کنید چرا که این دسته از لوگو ها بیشتر برای کسب و کار های مرتبط با خانواده و کودکان مناسب است و میتوانند به خوبی با این شخصیت های کارتونی ارتباط برقرار میکنند.

6: لوگو ترکیبی ( The combination mark )

لوگو ترکیبی یک دسته از 7 نوع لوگو است که متن و تصویر میتوانند در کنار هم قرار بگیرند و یا از بین هم عبور کنند.از معروفترین آن ها میتوان به لوگو کینگ برگر و LACOSTE اشاره کرد و در بین برند های ایرانی میتوان به لوگو سایت آپارات و اسنپ و … اشاره کرد.

انواع لوگوانواع لوگوانواع لوگو

این دسته از لوگو ها بدلیل ترکیب تصویر و متن انعطاف پذیری بالایی دارند و میتوانند در جاهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.همچنین زمانی که شناخته تر شوید میتوانید متن را از تصویر حذف کنید و فقط یک لوگو تصویری داشته باشید.این کار را بسیاری از برند های بزرگ دنیا انجام داده اند.در بین این ۷ نوع لوگو این دسته محبوبترین است.

7: لوگو emblem

این دسته از لوگو ها که ظاهری سنتی و قدیمی دارند بیشتر در مدارس و شرکت ها و ارگان های دولتی مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت استفاده درست میتواند بسیار موثر باشد.

این نوع لوگو حاوی یک تصویر و یا نشانه است که که داخل آن از فونت های مخصوص استفاده میشود مانند مهر ها و مدال ها.

انواع لوگوانواع لوگو

از این لوگو ها در صنعت خودروسازی نیز استفاده میشود.با این که این نوع لوگو ها ظاهری قدیمی دارند اما بسیاری از شرکت ها ظاهر آن را تغییر داده و به سبک لوگو های امروزی تغییر داده اند. با این حال این لوگو ها به دلیل داشتن جزئیات زیاد و انعطاف پذیری پایین ، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از لوگو های ترکیبی جایگزین بهتری برای این لوگو ها هستند.

در صورتی که میخواهید از این لوگو ها استفاده کنید سعی کنید تا جای ممکن آن را ساده طراحی کنید تا زمانی که بر روی اقلام تبلیغاتی و یا زمانی که میخواهید آن را روی کلاه و لباس بدوزید بتوانید به راحتی این کار را بکنید و همچنین اگر ساده باشد طرح شما زیباتر خواهد بود.

مواردی که باید در زمان استفاده از لوگو های ترکیبی و emblem رعایت کنید

  • از لوگو های ترکیبی میتوانید تقریبا در تمام کسب و کار ها استفاده کنید. این لوگو ها بسیار انعطاف پذیر و اغلب منحصر به فرد هستند و بدون شک انتخاب اول شرکت های مهم است.
  • لوگو های emblem به دلیل داشتن ظاهری قدیمی و سنتی بیشتر در مدارس دولتی و خصوصی و حتی صنایع غذایی کاربرد دارد.اما دقت کنید که در زمان استفاده از این لوگو سادگی را ملاک خود قرار دهید تا در بحث بازاریابی و برندینگ به مشکل برنخورید.

در این مقاله شما با ۷ نوع لوگو آشنا شدید و امیدوارم که اکنون بدانید که چه لوگویی برای کسب و کارتان مناسب است.البته شما در انتخاب سبک لوگو نباید فقط سلیقه خود را مد نظر قرار دهید و باید با تحقیق و بررسی در زمینه کسب و کار خود و بررسی رقبا بتوانید بهترین نوع لوگو را برای خود انتخاب کنید.معمولا شرکت های بزرگ و معتبر لوگو های ترکیبی را برای برند خود انتخاب میکنند چرا که بسیار انعطاف پذیر است و میتوان طرح های زیبایی طراحی کرد و همچنین این امکان فراهم است که نام برند خود را در کنار تصویر برند خود قرار دهید و زمانی که برند شما شناخته تر شد میتوانید متن را از لوگو حذف کنید.

در صورتی که هنوز هم نمیدانید کدام نوع لوگو برای شما مناسب است پیشنهاد میکنم با ما تماس بگیرید تا ضمن داشتن یک مشاوره و گفتگوی صمیمانه با شما عزیزان بتوانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهفروشگاهحساب کاربری
جستجو کردن