طراحی بسته بندی محصولات

بسته بندی یک فرآیند حرفه ای جهت نمایش محصول می باشد. بسته بندی مناسب کمک می کند تا محصول شما متمایز دیده شده و سلامت و احترام محصول حفظ گردد.محصولات به دلیل پروسه جابجایی، انبار، انتقال و توزیع و نگهداری و در نهایت انتخاب مصرف کننده و پروسه مصرف مستلزم در نظر گرفتن مواردی مهم در انتخاب و طراحی بسته بندی هستند. این عوامل عبارت اند از: نوع بسته بندی،متریال رنگ،تیراژ،ارزش مادی محصول،میزان خطر پذیری محصول،تعداد دسته بندی مادر.

استفاده از بسته بندی به مراتب بهداشتی تر و از جانب مصرف کننده پذیرا تر می باشد.در طول تاریخ استفاده از بسته بندی جهت حفاظت از محصول انجام می گرفت؛بعدها مواردی مانند جابجایی رقابت چینش در قفسه های فروشگاه،زیبایی و … بر اهمیت آن افزود. بنابراین تمام محصولات با بسته بندی مختص آن ارائه می شود. امروزه جلوه ى ظاهری طراحی بسته بندی بسیار حائز اهمیت است زیرا ظاهر مناسب بسته بندی محصول نقش بسزایی در انتخاب آن توسط مصرف کننده دارد.

در سال های اولیه حفاظت از محصولات به وسیله برگ درختان و چوب و سنگ صورت می گرفته که بعدها با مواد باختی و ظروف تکامل یافت. امروزه صنعت بسته بندی جزئی مهم در سیاست های عرضه و بازاریابی می باشد زیرا تفاوت ها در بسته بندی ها باعث متمایز شدن محصولات مشابه چیده شده در قفسه های فروشگاه می باشد.

بسته بندی محصول نخستین نمای آن برای فروش می باشد،بنابراین با اهمیت ترین گام است. طراحی بسته بندی با اهداف متفاوتی صورت میگیرد که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

محافظت فیزیکی و ایمنی :

مراقبت از محصول در برابر ضربه،لرزش، فشار و …

محافظت شیمیایی :

محصولاتی که نباید در معرض رطوبت،بخار،اکی شدن، نور و … قرار گیرند به وسیله بسته بندی مناسب کاور می شوند.

اخذ مجوزات قانونی :

بسته بندی یکی از ارکان مهم در اخذ مجوز قانونی از مراکز مربوطه ( غذا و دارو ، بهداشت ، استاندارد و … ) به خصوص در مواد غذایی،آرایشی،دارویی و شیمیایی اهمیت بسزایی دارد.

زیبایی و رقابت :

بسته بندی باعث جلب توجه مخاطب و تفکیک محصولات مشابه در یک ردیف می شود.

انتقال اطلاعات :

بسته بندی برای درج اطلاعات محصول فضای بیشتری در اختیار ما قرار می دهد که این اطلاعات نیز آیتم های مختلفی دارد.این انسجام با وجود بسته بندی مناسب محقق میگردد.

نکته: بسته بندی ها با توجه به محصول مورد نظر باید با استاندارد های ملی و بین المللی همخوانی داشته باشند و این موارد به وسیله لوگو های مشخص شده قابل شناسایی هستند. (استاندارد،قابل بازیافت،تست حیوانی،حلال،نحوه بارگیری)

فروش :

نوع طراحی،انتخاب متریال و نوع بسته در تارگت فروش و بازاریابی تأثیر گذار هستند.به عنوان مثال بسته بندی هایی که ویژگی های چند کاربری و آسان مصرف داشته باشند بیشتر استقبال می شوند. به طور کلی فرایند بسته بندی،تجاری و هنری اطلاق می شود زیرا هر سه را در بر گرفته است.

صنعتی :

صنعت بسته بندی پرقدرت در حال توسعه می باشد تا روش ها و متریال نوین را ارائه کند.

ایمنی محصول تجاری :

برندسازی مهم ترین اصل تجاری بسته بندی است که نمایش برند کیفیت آشنایی با عرضه کننده را به همراه داشته و یک تبلیغات آنی با نتایج ماندگار می باشد.

هنری :

فرایند طراحی و انتخاب نوع بسته و دیزاین آن آمیخته با هنر است که با توجه به علم بسته بندی،یک طراح کاملا” خوش ذوق و با سلیقه این مرحله را سپری می کند.

عواملی که طراح و کارفرما باید به آن توجه داشته باشند:

۱) کیفیت مناسب

۲) بسته بندی با محصول سازگار باشد

۳) بررسی تاثیر شرایط محیطی بر بسته و محصول

۴) همگام سازی با محیط (بومی سازی و یا موجود بودن متریال در کشور )

۵) بررسی نوع فرایند بسته بندی ( اتوماتیک یا دستی،دستگاه پرکن و … )

۶) امنیت در پروسه توزیع و پخش

۷) امنیت در پروسه انبارش

۸) محافظت در برابر اکسید شدن

۹) فساد محصولات و مواد

۱۰) تأثیر گذاری متریال بسته بندی بر محصول محتوی

۱۱) محافظت در برابر میکروب و حشرات

۱۲) درستی و کامل بودن درج اطلاعات

۱۳) سلیقه مخاطب و جذب نظر مصرف کننده

۱۴) خلاقیت

۱۵) سهولت در استفاده

هر محصول برای عرضه به چند نوع بسته بندی نیاز دارند. انواع بسته بندی را می توان بر اساس کاربری شان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:

  • بسته بندی اولیه یا مستقیم
  • بسته بندی ثانویه یا پک
  • بسته بندی مادر

هر کدام از موارد بالا نیز می تواند بیش از یک آیتم باشد. متریال بسته بندی به محصول محتوی بستگی دارد و متنوع است. از جمله متریال بسته بندی می توان به لیبل، زیپ کیف، سلفون، لفاف،جعبه مقوایی، پاکت کاغذی، بطری، پت، قوطی فلزی، قوطی مقوایی، جعبه ها، چوبی جات، شیشه ای جات، کانتینری، بشکه، کارتن، هارد باکس، کاغذ پیچ، نایلون پیچ، سلفون پیچ، گونی، پارچه ای و پاکت ها اشاره نمود.گاهی بسته بندی منتخب تلفیقی از مواد مختلف و و چند لایه است. روش هایی نیز برای زیباسازی و تجاری سازی بسته از جمله چاپ وجود دارد.

انواع چاپ بر اساس مواد اولیه و روش چاپی و نوع بسته :

  • افست
  • سیلک
  • فلکسو
  • تامپو
بسته بندی محصولات مصرفی

صنعت بسته بندی دوستدار محیط زیست:

علاوه بر مطالب پیشین که بیان شد،مطالب جدیدی ارائه می شود مبنی بر بسته بندی های بازیافتی که امروزه در جای جای کره زمین مورد استقبال قرار گرفته است.کیت کت از محبوب ترین محصولات شیرین جهان است که اخیرا” بسته بندی کاتدی قابل بازیافت را به عنوان آزمایش معرفی کرده است. بسته بندی بازیافتی و یا استفاده از مواد شکل دهنده،مسئولیت اجتماعی شما را بهتر به نمایش می گذارد.زیرا مصرف کننده نه تنها روی خود محصول بلکه روی بسته بندی آن نیز حساس است.

امروزه شرکت های بسته بندی صنایع غذایی مخصوص شکلات با استفاده از مواد قابل کمپوست خانگی و جوهر های تجدید پذیر بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را ایفا می کنند.به عنوان مثال یونیور سال اینوستمنت (Universal investment) سالهاست که در صعنت خدمات بسته بندی بسیار موفق بوده است.صنعت بسته بندی می کوشد برای حرکت به سمت پایداری و ترویج عادات غذایی سالم تر و انتخاب های سالم تر و زیست محیطی. بزرگان این صنعت معتقدند نباید عناصری که به رفع نیاز انسان می پردازند نیازی در محیط زیست ایجاد کنند(به محیط زیست آسیب بزنند). خوشبختانه آگاهی روز افزون مصرف کنندگان در مورد سلامت و محیط زیست،تقاضای جدیدی را برای انواع بسته بندی های بدون شکر که سازگارتر با محیط زیست هستند،ایجاد می کند.

تاتا الکسی، پیشرو جهانی در زمینه مهندسی محصول و خدمات طراحی مبتنی بر نوآوری، طراح بسته بندی خلاق برای طیف شامپو و محصولات بهداشتی می باشد.او نقش محوری در ایجاد یک سیستم زبان طراحی جدید ایفا کرده که به صورت بصری نشان دهنده تعهد تولید کننده به پایداری بوده که به عنوان برندهای طبیعی مراقبت از پوست و مو می توانند از محیط نیز مراقبت کنند. دستاورد حاصل فراتر از پایداری زیست محیطی است و به عنوان گواهی برای ادغام نوآورانه مهندسی و شبیه سازی در طراحی عمل می کند. این تلاش برای کاهش استفاده از پلاستیک بدون به خطر انداختن عملکرد، قابلیت استفاده و یکپارچگی ساختاری بطری را سبب شد.عناصر سازگار با محیط زیست توسط tataelxsi به معیار های پایداری قابل توجهی منجر شده است.

  • 52 درصد صرفه جویی در کل هزینه ها.
  • کاهش ۲۰ درصدی در انتشار گازهای گلخانه ای GAG.
  • 17 درصد بهبود در بارگیری کامیون.
  • کاهش سالانه ۱۲۸ تنی در استفاده از پلاستیک.
  • استفاده ۶۰ درصد پلاستیک بازیافتی پس از مصرف ( PCR ) از طریق قالب گیری چند لایه. 
طراحی لیبل بسته بندی

لیبل ها و بر چسب های محصول:

یکی از محبوب ترین راه های برندسازی استفاده از لیبل است.لوگو یا هر طرحی را می توانید جهت جذاب تر شدن محصول بر روی برچسب محصول چاپ کنید.با گنجاندن هشتگ های برند خود و دسته های رسانه های اجتماعی،به اشتراک گذاری آنلاین را تشویق کنید. حتی می توانید از فضاهای برچسب برای افزودن اطلاعات و محتوای بیشتر برای مشریان خود استفاده کنید.

اطلاعاتی را که می توانید بر روی برچسب چاپ نمایید :

  • مواد تشکیل دهنده محصول
  • دستورالعمل و یا اطلاعات تولید و مجموعه

برچسب ها نه تنها خوب به نظر می رسند حتی می توانند کاربردی نیز باشند. مشخصات محصول، اطلاعات حمل و نقل و بارکد ها تنها چند راه هستند که بر چسب های سفارشی می توانند به کارآمدی کسب و کار و کارمندان شما کمک کنند.طراحی لیبل در مرکز تبلیغاتی ترانه با توجه به سلیقه شما می تواند قالب اختصاصی داشته باشد که یکی از روش های متمایز ساختن لیبل محصول شما می باشد. لیبل ها به روش های مختلف چاپ می شوند که تنوع آنها در میزان جذب مشتریان تاثیر بسزایی دارد.

دیگر شاخصه لیبل های بسته بندی متریال آن است که بسته به قیمت محصول مورد نظر و حاشیه سود آن می توان نوع لیل را انتخاب کرد و به زیبایی محصول افزود. نکته حائز اهمیت در انتخاب نوع لیبل،سلیقه کارفرما می باشد.سلیقه ای که جلب توجه را می پسندد یا لایت و لوکس بودن را،متریال شاین و زرق و براق پسند است یا مات و مینیمال.

نمونه طراحی بسته بندی